1. Ansökan
a. Följande försäljnings- och leveransvillkor (hädanefter kallade "villkoren") gäller för försäljning och/eller leverans av alla tjänster/produkter (hädanefter kallade "varan" eller "tjänsten") från D-S Säkerhetsutrustning till företag, organisationer, såväl som privatpersoner och myndigheter i Danmark (hädanefter kallad "kunden").
b. Villkoren gäller om inte annat uttryckligen skriftligen överenskommits mellan kunden och D-S Säkerhetsutrustning och oavsett om avtalet ingåtts via e-butik, e-post, telefon, någon av våra konsulter eller på annat sätt.
2. Information, ingående av avtal m.m.
3. Beställa varor
4. Leverans och leveranstid
5. Priser
6. Hanteringskostnader
7. Betalningsvillkor
------- VIKTIGA BETALNINGSUPPGIFTER HAR ÄNDRATS ------ DKK: Sydbank: 6822 0001101204 IBAN: DK0368220001101204 SWIFT/BIC: SYBKDK22 EURO: Sydbank: 6822 940211 DK6068220009402117 SWIFT/BIC: SYBKDK22 . . . [ENGELSKA] Exportören av de produkter som omfattas av detta dokument (tulltillstånd nr. (DK/51/00/237/00282 13. januari 2000) förklarar att, utom där annat tydligt anges, dessa produkter är av förmånligt ursprung från EES. DK/51/00/237/00282 anger varorna tydligt, om inte annat klart anges i januari 2003. uppgivna, har förmånligt ursprung i EU. klart angett, har ett förmånsrättsligt ursprung i EU.
Köpeskillingen förfaller till betalning, om inte annat skriftligen överenskommits, 10 dagar netto från fakturadatum.
d. Beloppsreservation vid köp med betalkort och MobilePay
8. Sen betalning
9. Äganderättsförbehåll
10. Ångerrätt
in. Returnerade varor får inte ha tagits till faktisk användning.
j. För större artiklar (pallgods) kan returfrakten vara upp till 2 000 DKK.
k. Möjlighet att köpa en returetikett med försäkring och spår & spåra.
11. Klagomål och fel och utelämnanden
e. Kunden måste kontakta kundtjänst innan han returnerar vid reklamation.
12. Ansvar och ansvarsbegränsningar
13. Personuppgifter
c. Vid registrering godkänner du även att ta emot servicemeddelanden, inklusive påminnelser om en övergiven varukorg, uppföljningsmejl efter köp i webshopen och mejl som innehåller produkter som du visat intresse för
14. Särskilda villkor för konsulthjälp
15. Force Majeure
16. Val av lag och plats
17. Invaliditet
18. Köpgaranti

19. Hyresvillkor
Om inget annat skriftligt avtal träffats gäller nedanstående regler och den vid var tid gällande prislistan för eventuell hyresrätt som avtalats med någon av DS:s avdelningar.
Den som begär tjänsten benämns nedan som hyresgäst och euroquiPPE AB som uthyrare.
2. UTHYRNINGENS LID
Hyresrätten börjar den dag det hyrda föremålet lämnar uthyrarens lokaler och till och med den dag det hyrda föremålet registreras för avhämtning hos uthyraren, eller samma dag som hyresgästen lämnar tillbaka det hyrda till uthyrarens plats.
Den dagliga hyresavgiften beräknas för hela hyresperioden, oavsett om den hyrda utrustningen används eller inte. En femdagars arbetsvecka på 7½ timme beräknas, om inte annat anges i prislistan eller annat avtalats mellan DS och hyresgästen.
Om utrustningen används på lördagar och/eller söndagar och helgdagar räknas dessa som hyrdagar. Vid tvåskift beräknas hyrespriset med en faktor 1,6 och för ett treskift med en faktor på 2,0.
3. LYRESTAGARENS SKYLDIGHETER
Hyrestagaren är skyldig att hantera den hyrda utrustningen i enlighet med gällande föreskrifter och säkerhetsåtgärder. Vidare får materialet endast användas för det ändamål det är avsett för. Hyrestagaren har rätt att hämta och överlåta den hyrda utrustningen på någon av uthyrarens avdelningar, varvid hyrestagaren har det fulla ansvaret vid såväl lossning och lastning som under transport.
Hyresgästen är skyldig att annonsera första dagen av uthyrningen vid fel och defekter i det hyrda objektet. Senare klagomål har alltså ingen rättsverkan.
Hyresgästen får inte låta göra reparationer eller ändringar av utrustningen. Eventuella reparationer under hyrestiden får därför endast utföras av uthyraren eller en av uthyraren utsedd reparatör. Hyresgästen är skadeståndsskyldig för skador som orsakats på utrustningen vid reparationsarbete i strid med ovanstående. Uthyraren ansvarar inte för reparationer som hyrestagaren oavsiktligt låtit utföra.
Hyrestagaren är under hyrestiden skyldig att utföra säkerhetskontroller och dagligt driftunderhåll av utrustningen, inklusive kontroller enligt manualer, laddning av batterier, löpande städning etc. Om uthyraren finner fel på utrustningen på grund av bristande underhåll kommer hyrestagaren att hållas ansvarig.
Utlåning eller andrahandsuthyrning till tredje part får inte ske utan hyresvärdens medgivande. Likaså får utrustningen inte utan hyresvärdens medgivande flyttas till annan arbetsplats än den som anges på hyreskontraktet.
Hyrestagaren får under inga omständigheter - utan hyresvärdens skriftliga medgivande - låta utföra utrustningen av Danmark.
Hyrestagaren är skyldig att vid hyresförhållandets slut överlämna den hyrda utrustningen i rengjort skick och i samma skick som vid mottagandet, vilket innebär utan skador, fel och/eller defekter. Skulle det uppstå skador, fel och/eller defekter vid återlämnande av utrustningen är hyresgästen skyldig att stå för kostnaden för att åtgärda detta.
Hyresgästen står för alla utgifter för installation, demontering och drift av utrustningen samt alla utgifter för bränsle, smörjning, el och liknande.
Eventuella saknade eller skadade delar, verktyg, manöverhandtag, stödplattor, elkablar, nycklar etc. ersätts av hyresgästen till nypris så att hyresgästen ersätter DS för de faktiska kostnaderna för inköp av ersättningsutrustning utan hänsyn till/med avdrag för förbättringar.
Under hyrestiden tar hyresgästen på sig all risk och ansvar i samband med användningen av utrustningen, inklusive skador på personer, saker eller utrustning. Oavsett skador som kan uppstå till följd av felaktiga viktspecifikationer, felaktig information om underlagets bärighet, felaktiga och/eller ofullständiga beskrivningar av förhållandena på arbetsplatsen och/eller under vilka förutsättningar materialet ska användas och/eller skador till följd av felaktig eller bristfällig funktion av materialet.
Hyrestagaren har inte rätt att kräva ersättning för förluster som uppkommit i samband med användningen av utrustningen, inklusive driftsförluster och utebliven vinst. Eventuella kostnader vid arbetsavbrott på grund av fel eller haveri i materialet är därför inte uthyrarens ansvar.
Hyresvärden ansvarar inte för förluster som orsakas av force majeure.
4. UTHYRARES SKYLDIGHETER
Uthyraren är skyldig att vid hyrestidens början överlämna utrustningen i rent bruksfärdigt skick och i lagligt skick.
Uthyraren har rätt att när som helst få tillgång till besiktning av den hyrda utrustningen.
Uthyraren inspekterar utrustningen inom skälig tid efter att den har återlämnats till uthyrarens lokaler.
5a. RISK OCH ANSVAR
Under hyrestiden håller uthyraren den hyrda utrustningen vederbörligen försäkrad mot brandskador. Hyresgästen är ansvarig för alla andra skador, inklusive stöld och skadegörelse, och är fullt ansvarig för de kostnader hyresvärden kan ådra sig i samband med detta.
Uthyraren står för risken för skada orsakad av produkten (produktansvar).
Hyrestagaren är fullt ansvarig för skador på materialet, till följd av hyresgästens grova vårdslöshet, uppsåt eller åsidosättande av skyldigheter enligt dessa villkor.
5b. RISK OCH ANSVAR – ANNAT MATERIAL
Under hyrestiden håller uthyraren den hyrda utrustningen vederbörligen försäkrad mot skador på den hyrda utrustningen.
Vid stöld och totalskada beräknas förlusten motsvarande nyvärde upp till fem år efter anskaffningen av utrustningen. Om materialet är över fem år gammalt beräknas förlusten efter verkligt värde.
Hyresgästen är fullt ansvarig för skador som uppkommit till följd av hyresgästens grova vårdslöshet, uppsåt eller åsidosättande av skyldigheter enligt dessa villkor.
5c. RISK OCH ANSVAR – LERESTAGARENS SKYLDIGHETER
Uthyraren och polisen ska underrättas om stöld, skadegörelse eller annan brottslighet på det hyrda inom 24 timmar efter händelsen. Hyresgästen ska se till att en polisanmälan skickas till uthyraren.
Även annan skada på det hyrda ska anmälas till uthyraren inom 24 timmar från det att skadan upptäckts eller borde ha upptäckts. Hyresgästen är skyldig att fylla i en skadeanmälan, som innehåller information om skadedatum, skadeort och skadans orsak. Om uthyraren inte underrättas i tid faktureras skadestånd och stöld i sin helhet. Alla anmälningar om skada på eller stöld av det hyrda ska ställas till den avdelning där hyresgästen hyrt utrustningen av hyresvärden.
Efter avregistrering av hyresutrustning för hyresvärdens hämtning ansvarar hyresgästen för utrustningen i upp till 72 timmar, om inte annat avtalats vid avregistreringstillfället.
5d. FÖRSÄKRING Tecknad av hyresgästen
Det av uthyraren debiterade risktillägget kan efter närmare överenskommelse med uthyraren minskas eller efterges om hyrestagaren kan dokumentera att ha tecknat försäkring på hyrd utrustning, motsvarande DS-försäkring. Hyresgästen ska kunna dokumentera att försäkringen är i kraft och premien är betald. Hyresgästen är i alla fall skyldig att teckna yrkesansvarsförsäkring och arbetsskadeförsäkring.
6. EGEN RISK
Vid skada på utrustning till följd av skadegörelse, brand, stöld etc. betalar hyresgästen självrisk jfr. tabellen nedan beräknat efter värdet per föremål vid totalskada och stöld, annars beräknas självrisken från värdet av den konstaterade förlusten.
Vid produktansvarsskada utgår ingen självrisk.
Hyresgästen är fullt ansvarig för skador som uppkommit till följd av hyresgästens grova vårdslöshet, uppsåt eller åsidosättande av skyldigheter enligt dessa villkor.
7. PRISER OCH BETALNINGSVILLKOR
Alla angivna priser är exkl. MOMS
Hyresgästen står för alla kostnader för montering, demontering, hämtning, återlämning och drift av utrustningen samt alla utgifter för bränsle, smörjning, el, förbrukningsskatter mm om inte annat överenskommits med DS.
När utrustningen kommer hem laddas den med el, eller fylls med bränsle, oljor och smörjmedel, samt rengörs mm på hyreskostnaden.
Hyresgästen betalar alltid ett risktillägg. Risktillägget är per 4,5 % av bruttopriset per enhet.
Uthyraren beräknar en månads deposition, samt en månadshyra i förskott, vid uthyrning av större utrustning (kontakta oss angående detta). Depositionen faktureras tillsammans med första hyresfakturan.
Uthyrarens betalningsvillkor är netto kontant, om inte separat skriftligt avtal har träffats med uthyraren.
Vid försenad betalning beräknar uthyraren ränta per påbörjad månad med 2 %.
Hyresvärden beräknar även en påminnelseavgift som för närvarande uppgår till DKK. 100,00 per vidarebefordrad påminnelse. Dessutom tas en avgift på DKK. 250,00, om hyresvärden överlåter ärendet till advokat med begäran om att fordringarna ska skickas till inkasso.
Eventuella avvikelser/tvister mellan hyresgästen och hyresvärden eller eventuella motkrav från hyresgästen berättigar inte hyresgästen att underlåta att betala fakturerade belopp i tid.
8. TRANSPORT, LEVERANS OCH HÄMNING
Uthyrarens transportpriser är beräknade utifrån att körning kan ske obehindrat på ett stabilt, trafiksäkert och plant underlag, där mobilkranar, löpbrädor eller liknande inte får användas. Om detta inte är möjligt ska hyresgästen ta ut ett tillägg på transportpriset. Transportkostnaderna står på hyrestagarens bekostnad och beräknas enligt gällande taxor - som tillhandahålls på begäran av uthyraren - eller erbjudanden.
Hyresgästen bör vara medveten om polisens krav på att hyresgästen ska se till att allmänna gatuområden är avspärrade senast 48 timmar innan uppställning av utrustning, om så krävs.
Uthyraren tar inget ansvar för eventuella extra kostnader som kan uppstå till följd av parkerade bilar eller liknande i det avspärrade området. Om parkeringsavgift tas ut i samband härmed faktureras denna till hyresgästen med ett tillägg på 10 % av den faktiska avgiften.
När material levereras till avtalad tid, och det finns en väntetid innan lossning kan ske av skäl som inte kan hänföras till uthyraren, kommer denna väntetid att faktureras hyrestagaren.
19.9a . ANNAT
Vid bristande efterlevnad av den hyrda utrustningen, annan överträdelse av dessa "Allmänna hyresvillkor" från hyresgästens sida och utebliven betalning har uthyraren rätt att - på hyresgästens bekostnad - ta tillbaka det hyrda utan föregående meddelande.
Eventuella rabatter av något slag beviljas endast under förutsättning av betalning i tid.
Hyresgästen ersätter hyresvärden för förluster i enlighet med dansk lag.
9b. VAL AV LAG OCH JURISDIKTION
Hyresförhållandet regleras av dansk lag och domstol är domstolen i Næstved.
19. 10. FÖRÄNDRINGAR
Uthyraren förbehåller sig rätten att ändra dessa "Allmänna hyresvillkor" utan föregående meddelande.
Hyresvillkor på webbplatsen www.ds.dk har företräde framför alla utskrivna hyresvillkor. Den senaste uppdateringen av hyresvillkor, priser mm kommer alltid att finnas tillgänglig på hyresvärdens hemsida.
19. 11. ÖVRIGT
Service, utanför ordinarie öppettider jfr. öppettider på www.ds.dk, faktureras enligt gällande taxor per timme (tidsåtgången beräknas inklusive transport från/till uthyrarens adress) till detta tillkommer kostnader för servicebil, diverse förbrukningsmaterial och miljötillägg enligt uthyrarens vid var tid gällande taxor. Eventuella transportkostnader till externa åkerier faktureras hyrestagaren. Ingen rabatt ges på ovanstående priser.
Vid hyra av utrustning utanför öppettiderna debiteras en expeditionsavgift på DKK. 2 500,00.
20. Dataskydd och GDRP
Denna information omfattar bl.a. namn, adress, telefonnummer, e-post och kreditkortsinformation. All denna information samlas in under SSL-skydd (Secure Socket Layer), vilket säkrar din data. Informationen kommer inte att användas annat än för att slutföra leveransen och kommer endast att lagras så länge som det är nödvändigt för att vi ska kunna göra det.
Om du väljer att prenumerera på vårt nyhetsbrev kommer din e-post att registreras, men du kommer att kunna avregistrera dig när som helst, varefter din e-post kommer att raderas permanent från nyhetsbrevssystemet. , men du kommer att kunna avsluta prenumerationen när som helst, varefter din e-post kommer att raderas permanent från nyhetsbrevssystemet.
Cookies
d-s.se använder cookies på webbshoppen. Detta görs för att webbshoppen ska kunna fungera med sina funktioner.
Dessa cookies innehåller dock känslig personlig information om dig, men gör det tillåt bara vårt system att underhålla en kundvagn
Informationen används också för att göra din upplevelse på sidan bättre. Detta görs i samarbete med Google Analytics som inte lagrar några personliga uppgifter om dig utan bara ser på dig som en del av statistiken. På så sätt kan vi i många sammanhang förbättra din upplevelse på webbshoppen.
Vad är cookies?
En cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker försöker lagra på din dator. Cookies används på många webbplatser för att ge besökarna tillgång till olika funktioner. Informationen i cookien kan användas för att följa användarens beteende.
Det finns två olika typer av cookies. En typ sparar en fil under en längre tid på din dator. Den används till exempel med funktioner som rapporterar om nya saker som har hänt sedan användaren senast besökte den aktuella webbplatsen. Den andra typen av cookie kallas sessionscookie. Under tiden du surfar på en sida lagras denna cookie tillfälligt i din dators minne, till exempel för att hålla reda på vilket språk du har valt. Sessionscookies lagras inte på din dator under lång tid och försvinner när du stänger webbläsaren.
Vad använder vi cookies till?
D-S Säkerhetsutrustning använder två typer av cookies.
Sessionscookies
De lever så länge som din webbläsare är öppen. Om du öppnar en ny skapas en ny sessionscookie.
Andra kakor
Vi lagrar bland annat ett uppskattat värde som vi använder för att få dina inställningar (t.ex. automatisk inloggning, sortering i listor etc.) i en databas.
Om du bara accepterar sessionscookies: Du kan använda vår webbplats fullt ut även om du bara accepterar sessioncookies.
Om du inte accepterar cookies alls: Du kan inte använda vår webbplats fullt ut om du inte accepterar cookies. Du kan läsa informationen, du kan se produkterna, priserna och relaterad information. Men du kan inte logga in, lägga beställningar eller lägga till produkter i varukorgen.
Oavsett vilka typer av cookies du accepterar är det alltid bra att logga ut när du lämnar webbplatser. Av säkerhetsskäl.
Hur tar jag bort cookies?
Om du vill radera eller blockera cookies kan du göra det via inställningarna i din webbläsare. Proceduren beror på vilken webbläsare du använder (t.ex. Google Chrome, Safari, Firefox eller Microsoft Edge). Du hittar vanligtvis cookieinställningarna under "Inställningar" eller "Sekretess och säkerhet". Här kan du välja att radera sparade cookies, blockera framtida cookies eller ställa in webbläsaren att meddela dig varje gång en cookie sparas. Observera att inaktivering av cookies kan påverka funktionaliteten på vår webbplats och vissa tjänster eller funktioner kanske inte fungerar optimalt. Du kan hitta mer information om hur du hanterar cookies i din webbläsare på webbläsarens officiella supportsida.
Cache
www.d-s.se cache lagrar större delen av webshopen. Detta lagrar ingen av din information, utan gör helt enkelt sidan snabbare när du klickar runt.
Din datasäkerhet
Skydd av insamlade data är extremt viktigt att skydda. Därför har vi det nödvändiga systemet för att skydda dessa helt från utomstående. En stor del av vår domän är även SSL-skyddad, vilket visas med ett lås i din webbläsare.
Detta SSL-skydd är till exempel aktivt i samband med att du anger dina kreditkortsuppgifter och gör dina uppgifter extremt säkra.
Våra servrar är alla skyddade bakom brandväggar som skyddar mot intrång utifrån.
Godkännande
Genom att ange dina uppgifter på d-s.se accepterar du denna beskrivning av dataskydd.
Dina uppgifter är alltid så skyddade och säkert hanterade som möjligt hos oss
För ytterligare transparens har vi beskrivit vår policy i enlighet med de nya GDPR-reglerna i den här artikeln.